+ Svara på ämne
Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: Linux

Senior Member Medlem
    Reg.datum
    dec 2000
    Hur krångligt är det nu för tiden att installera Linux? Klarar vilken Svensson som helst av det? Vilka är de lättaste distributionerna att installera?

Senior Member Medlem
    Reg.datum
    apr 2001
    Det är inte krångligt att installera Linux.

Den enklaste distributionen som jag har provat är helt klart Mandrake Linux 8.0.

Har man lite kunskap om vad man har för dator och inte är total nybörjare med datorer, ska det inte vara några som helst problem med installationen.

Det finns även grafiska konfigurations verktyg för dom som gillar det.

Senior Member Medlem
    Reg.datum
    jan 2001
    Visst linux distarna har blivit mer användar vänliga, mandrake installationen är nästan bitvis enklare än windows... Caldera har t ex pacman och tetris så du kan spela lite medans den installerar...

tyvärr är nog installationen av Mandrake mest slöseri av tid eftersom Mandrake buggar mer än windows och har allvarliga säkerhets hål...

Fundera på vad du ska ha linux till innan du installerar. Ska du ha server så kan jag rekommendera Caldera, men ska du bara sitta och pilla så skaffa Slackware. Av erfarenhet så har dom stora distarna som Suse, redhat och Mandrake ungefär samma problem som windows. dvs dom innehåller så mycket dynga att det bugga helt f-ntastikt mycket. + att det svenska gränssnittet för t ex Suse bara funkar när maskinen fungerar som den ska, alla felmeddelanden och sånt är på tyska...

Senior Member Medlem
    Reg.datum
    dec 2000
    Det jag mest undrar är hur man gör partitioneringen. Säg att jag har en tom D: partition. Gör linuxinstallationen om denna partionen till Linuxpartionerer utan att jag själv behöver göra dem i tex Partition Magic?

Senior Member Medlem
    Reg.datum
    apr 2001
    Jag har kört med Mandrake sen 7.2 (dvs. förra versionen).

Har aldrig stött på några som helst problem (som beror på distributionen), sen att jag "råkar" klanta till det ibland och ta bort en "etc" katalog för mycket är ju en helt annan sak )

Vad är det som "buggar" i Mandrake?

Senior Member Medlem
    Reg.datum
    jan 2001
    Det är inga problem Daniel. Alla dist. jag har stött på har fixat partioneringen själv. Det ska inte vara några som hellst problem. Däremot så har jag hört folk som har haft lite problem att bli av med linux partionerna sen. Men om det skulle strulla så hör av dig så kanske jag kan hjälpa dig.

En grej till bara, tänk på att kompilera om kärnan när du har installerat klart allt och fått allt att funka. Enklaste sättet att göra det är att lura in någon Linux nörd hem till dig och tvinga han att göra det! (alt. muta)

Ang. Mandrake och stabilitet så kan jag juh bara grattulera att det funkar fint hos dig, ibland så kan ju någon få det att funka fin fint medans andra (som jag) misslyckas fatalt.

Senior Member Medlem
    Reg.datum
    apr 2001
    Trist att höra att du misslyckades.

Många av dom jag känner kör med Mandrake 7.2/8.0 och alla tycker den är mycket bra (annars hade dom bytt).

Sak samma, gillar man den inte är det ju bara att byta - det kostar ju inte så mycket (så gott som inget om man kan kopiera den eller ladda ner den).

Senior Member Medlem
    Reg.datum
    dec 2000
    Kan någon beskriva hur man partitionerar upp hårddisken innan linux installationen?

Senior Member Medlem
    Reg.datum
    apr 2001
    Ja, jag har tyvärr lika bra minne som jag minns inte vad...

Men när du installerar så brukar du i böärjar få frågan om ifall du vill köra Linux motsvarighet till Fdisk. (Heter något med f....) Det är textbaserat (finns kanske grafiskt nu också) och är lite halvsmidigt att använda, det listas en massa olika funktioner, och så får man trycka på rätt knapp bara!
    Det klarar av att "hugga av" en bit av en tom Fat/Fat32 partition, och sedan kan du skapa en Linux partition där!

Så starta alltså installationsprogrammet, så får du upp alternativet om partitionering!

Senior Member Medlem
    Reg.datum
    dec 2000
    Det är ju så att med användarvänlighet kommer det buggar, jag kommer ihåg på den gammla goda tiden när man körde rh 4.2... då var det f-n textbaserad installation som gälde och få igång X servern va oxå textbaserat... Men då skylde man på att det var så nytt så det var ok med lite buggar...

Påstå inte att mandrake är stabilt för det är det inte, och det tar f-n mer platts än windows om man tar bort det onödiga joxet så som GNOME och KDE som suger...

Slackware åt de som orkar.... tacka vet jag windows 98, det finns de program som man vill ha, enkelt alla vet hur det fungerar. Och det är lagom instabilt.

Senior Member Medlem
    Reg.datum
    dec 2000
    Det enklaste sättet är att använda partionmagic... men det kostar ju pengar, på de flesta linux skivor finns det en kattlog som heter dosutils i den finns det godis för hd förberedning, fips.exe används för och splita en hd, men kör en defrag innan du börjar röja runt. Kör det i dos oxå... sen är det bara och hålla reda på vilken partion du ska använda till linux.
    skiljer sig lite från windows, c: = hda1
    har du fler partioner på den så följer det typ hda2,hda3 osv....
    om du har låt säga 3 partioner på slave disken så blir det hdb1, hdb2,hdb3
    secondary master blir hdc, kan man gissa att secondary slave blir hdd...
    det är även viktigt att tänka på hur man delar upp hårddisken... men det tänker jag inte gå igenom då det finns otaliga sätt att göra det på, är det första installationen och du bara vill testa så kör
    / = root måste finnas
    swap = temp utrymme måste finnas
    sen är det upp till en själv,men kolla om det finns auto allokering eller nått då det ställer in hdn automatiskt. Finns till Redhat,Mandrake,Caldera,Suse var nogran så du inte råkar svälja hela hd'n om nu inte det är tänkt så...

en sak till, jag tar inget ansvar för förstörd data, då jag har själv har lärt mig den hårda vägen.... ett antal fel formaterade hårdiskar, och en skärm har man fixat med linux....

Junior Member Medlem
    Reg.datum
    aug 2001
    Angående partioner till linux:
    Det enklaste sättet är att köra partition magic. Där skapar du en eller två stycken linux native partioner (tror att dom heter så), samt en swap. man kan ha fler linuxpartioner. t ex en för /, en för home, en för www mm.
    -------------------------
    ASUS A7V133 KT133A
    AMD T-Bird 1GHz
    320Meg RAM
    Chieftec DX-01B-D Dragon
    Yamaha 16/10/32
    Pioneer DVD 106S 16X/40X
    Geforce 2 MX400 Dualhead
    IBM Deskstar 75GXP 46gig
    Western Digital 13,6gig
    Win

+ Svara på ämne